Wednesday, January 22, 2014

cabaran menjadi suri rumah

Bismillahhirrahmanirrahim..

Lama tak menaip ada rasa rinduuu..
fikiran asyik ingat nak apdet tp line internet kt PD nih hadoii hazab!!

Terus hari-hari aku berdoa semoga boleh pindah semula ke KL ..
 
OK,sekarang aku guna portowifi celcom..setakat ni ok lah kott..harap begitulah..dapatlah berblog kesana sini dgn gembireee ;)

nak dekat dua bulan menjadi suri rumah sepenuh masa sangat-sangatlah mencabar..kira mcm kita pegang jawatan baru gittuw..permulaan serba tak kena dibuatnya.. ye lah selama ni duduk dekat dgn mak..banyak benda bergantung dgn mak..sekarang dah duduk berjauhan pepandaila aku nak kelolakan hidup ni camana..

Dann dulu kan aku kerja mana sempat nak bermanja-manja dgn barang rmh hewhew..haaa sekarang amikkklaa habuan kauu pepandailah set-up keadaan menjadi smooth gittew ;)

Part paling mencabar aku ni ada latah..taklah kronik tp kira boleh tahan gaklah..rmh yg duduk skrg nih cicak ya ampunnn banyakkk!! geli!! banyak kot brg pecah bila cicak melintas benda pegang terlepas! cicak bunyi pun aku boleh latah  OMG!

ayat latah yg biasa terlepas "oh pocot mak kau ! gunung meletop! "
haaaa ni ayat yg sopan .. kalau tak sopan mmg kaw kaw lah terkeluar dr mulut nih T_______________T

 Hobi baru aku sekarang adalah seorang pengumpul racun serangga ;)

Bab memasak pun satu hal..pengomen dalam rumah ni mulut boleh tahan laser .. sapa lagi kalau bukan ank sendiri T_____T dia punya komen berdarah hati mak kau nih tahuk!! susah jugak nak pikat hati dua lelaki dlm rmh ni makan...tambah pulak masakan aku tak setanding profesional huhuu

Harraz suka makan tomyam tp haibat sekadar kuah tomyam je punn dia telan dgn nasik kosong..TAPI deria rasa dia kehmainnn cerewetttt!! walau dia cuma makan kuah , tak makan isi tomyam tu dia nak tomyam tu perfect! Ya Allah camana aku nak cari resepi tomyam yg hebat pun aku tak terarah dah sekarang nih...puas dah try buat resepi itu ini tetap aku gagal sobsss!

hujung-hujung kenalah beralah makan kt kedai siam T___T makan kt kedai pun dia memilih..tak semua jenis tomyam dia belasah..ada jer komen -_______________________-

Sebab tulah kalau dah jumpa tomyam 'IN' dgn tekak dia kedai tulah kami dok ulang dtg makan.
kalau kt segambut tomyam kt kedai seri delima dgn deen ..dua kedai tu je 'IN' dgn tekak dia..


Habis citer harraz ..

ni kisah apak dia pulak ;P
abg askar tu bukanlah jenis cerewet..makan je apa-apa pun tapi kena tahan diri lah yeh..sbb dia makan ya ampunnnnnnn semut pun geleng kepala !! sikittttttttttttttttttttt nya dia makannn! sampai aku konfius dia ni tak suka ke masakan aku ? tak sedap ke? dan aku konfius nak guna kuantiti yg sikit camana nak masak bahan? hadoii konfius adinda... tapi belom pun  habis nasi dipinggan dia awal dah sound ckp :
"esok abg balik mkn tghhari mcm biasa"

kalaulah makanan aku tak sedap takkan dia berani mau balik mkn tengahhari lagi kan? huhuhu

nilah penangan bila awal perkahwinan  duduk berjauhan .. dah masuk 7 tahun kawin baru nak duduk sama-sama hikhokk

namun semua itu tak menghalang utk adinda berputus asa.
sedap atau tak belakang citer yg penting hari-hari adinda akan masak utk kekanda okey.okey.okey.

dan hari-hari aku pikat hati harraz dgn masakan aku..tomyah gagal aku cuba masak menu lain..
setakat nih donut ball , cucur pisang , kek butter , cucur manis menjadi kegemaran anak bujangku ittuw :)



Masuk dua bulan menjadi suri rumah , Alhamdulillah tenang sangat rasa..rutin bermula awal subuh ,sampai senja padat sgt aktiviti ..jangan fikir duduk rmh boleh goyang kaki itu silap besar ;)


happy read ;)

12 comments:

atuk said...

Assalamualaikum Mamy

moga menjadi isteri yg solehah

mamyharraz said...

amen ya rabbalalamin.
tq atuk :)

NEKCIK said...

Selamat mnjawat jawatan baru mammy..insyaallah hebat ganjsrannya. ..bagi mereka yg panas kerana memasak untuk somi dan anak anak

NEKCIK said...

Insyaallah

mamyharraz said...

in sya Allah
tq nekcik :)

Nai @ TPJ said...

Betul deq.. Keja paling xde rehat itu la dia.. Tak abis2.
Tomyam best try buat perencah sendirik..
Pastu try buat garlic bread kot harraz boboy suka..

:: Mrs.Eady :: said...

best nyerrrrr jadi suri rumahhh!!

Genre Dari Langit said...

Mencabar bab masak n tawan selera anak plus laki tuuuu... saya akui... mmg ada masa rasa nak give up jer yati... hurm.. hurm.. hurm..

Wah... kekanda hari2 nak balik makan tgh hari... bgus..bgus,.. tingkatkan usaha masak2 ya adinda. Hehehe...


Nong andy

Cho Zila said...

akak tau sangat duk rumah cabaran besar.. bayangkan kalau kita cuti seharipun mak oooi rasa tak terkejar...sekejapjer dah nak petang...
takperler masakjerkan nanti kenalah dengan selera...

(Lizz) http://haslizalizz.com/ said...

waa bestnyer jadi suri rumah..nak jugak...tengah fikir2 gak nih...
kemain best harraz dapat merasa air tangan mami yang super sedap..harraz tu sma ngan abang uwais dedulu suka makan kuah tomyam jek skang ni jek baru makan sayur dalam tomyam tu...kemain puas hatii saya bila anak2 dapat masakan kita kan...
siap hubby balik makan tengahari tuh memang gerenti sedap masakanyer tuh...

norhidana miswan said...

bestl ah kak duk umah jd surirumah nih... mcm2 aktiviti blh bt kt umah kan sambil2 msk sume tuh... yati dh cube ke msk ngn pes tomyam adabi yg tomyam putih tuh? sedap tau.. mana tau kene ngn tekak si bujang tuh...

bgs lah suami yati mkn skt, tgk lah body selim melim... tp kalu dh kata nk balik mkn tgri maksudnyer sedap lah tu kan...

*kejap panggil kak kejap panggil nama... panggil nama jelah ek...

Amanda Suria said...

tahniah dear...ini la jawatan yang SA impi2kan tp x tau la bila boleh gapai...masih sensorang lagi belum berdua...if dah berdua pun rasanya x mampu jadi suri rumah lagi...