Tuesday, April 15, 2014

kisah nenas

Minggu lepas aku dapat hadiah nenas daripada suami :P

Ok.fine.
bukanlah seprais ke apa ke tp nenas tu kwn dia bg ..tanam sendiri kot sbb semorang dpt sebijik sorang katanya....pastu dia pun bwk balik serah nenas yg besar kt aku yg teror sgt masak ni *tangandibahumatakeatas*

Panik aku tgk buah nenas tu koooo
relax
amik phone snap pic nenas apload kt IG ngan FB -_____________- well kebiasaanlah kan? tihehe


Ramailah kenkawan maya bagi idea masak itu ini.. kakcik seroja dan beberapa kwn bg sages suruh buat pajeri ohh my my itu my feveret..oklah apakata kita masak



Menjadi jugak pajeri iols setelah dibantu kuasa google.
Tapi taklah aku ngikut resepi tu bulat-bulat..sebabnya bahan yg ada ni ala kadar jer

meh nak share resepi pajeri mamyharraz

Bahan-bahan:
  • Nenas
  • serbuk kari - bancuh
  • kerisik - beli je kt kedai
  • santan 
  • bunga lawang ,cengkih,pelaga
  • kulit kayu manis
  • halia -hiris
  • bwg nerah-hiris
  • bwg putih-hiris
  • gula merah
cara-cara:
  • tumis benda hiris sampai naik bau masukan bunga lawang cengkih pelaga kayu manis
  • masukkan pes kari dgn kerisik
  • masukan santan seruk perasa dan gula merah
  • masukan nenas kacau sampai masak.siap.


Esoknya pula masak resepi lain pulak berunsurkan nenas hehe

Ingatkan masak lemak ni susah nak buat..rupanya senang jeeee

Blender takde jadi gigih aku tumbuk bahan-bahan ini
  • cili padi
  • bawang merah
  • kunyit hidup
dua bahan ni stanby kan jer
  • serai-dititik
  • asam keping
  • santan
  • ikan masin talang
  • nenas potong ikut sukati
Masukan bahan yg ditumbuk dlm periuk - masukkan santan - kacau - mskkan serai dan asam keping-kacau masukan nenas dan ikan masin- kacau jgn bg pecah minyak-perasakan -siap ;) 


Masak lemak nenas bersama ikan masin talang ;)

Baki nenas masih ada ..tengoklah nnt menu apa pula nak masak hehe..


happy read ;)

9 comments:

Norma NML said...

Tengok nenas pagi camni kecoq air liur akak..akak suka mkn camtu je..kupas ltk dlm peti ais..dah sejuk..mkn cicah dgn grm @ sos kicap..fuhhh..& setiap kali mkn msti trgt arwah ayh sbb nenas buah fav arwah dan buah last yg akak nampak arwah mkn msa sakit adalah nenas..:'(

:: idzwa :: said...

sedap nyer!!

syariza09 said...

tabik spring arr ngan mammy sanggup bertumbuk bagai ngan lesung batu..pajeri tu kira ok la dh menjadi...mesti sedap tu

Amanda Suria said...

arghhhh...menjejes air liur dah ni...tumpang amik resepi eh.....hehhe..nak belajar buat pajeri nenas

Mimy Hamid said...

ay nk cuba resepi pajeri tu

Mummydearie said...

Nenas ni memang paling marbeles kalau buat pajeri nenas tak pun masak lemak. Memanglah kalau suami di sebelah pun tak mahu pandang. Ambillah pinggan sendiri kalau nak makan gak :)

elly nadyra said...

kalau saya mmg tak masak la nenes tu
cicah gula kicap cili api la
tetiba ngences!

PisauNenas said...

panjangnya nenas tu.. kalau buat rojak mesti penuh satu mangkuk besar.

- singgah promote Alat buang Duri Nenas

NEKCIK said...

Nekcik suka sangat pajeri..lagi yg manis manis sikit tu..sebab nekcik ni memang pemanis orangnya..he..he