Saturday, October 20, 2012

Hobi & borak holiday

Hobi - ikut teori aku perkataan hobi ini ialah sesuatu yg wujud utk realisasikan kehendak atau kepuasan diri sendiri.

Terpulanglah nak jadikan hobi tu mcmmana , kumpul setem ke , kumpul majalah ke kumpul brg antik ke kumpul bini ke ikut kesesuaian masing-masing..mcm aku pulak hobi ikut sukati -  ikut musimlah..time rajin kemain bersungguh-sungguh buat .. time malas tak kuasa nak layan  -___- huhu

Menulis blog pun salah satu hobi - time rajin takde bahan pun boleh je menaip entry sampai byk entry dlm sehari..sebelum wujud blog sendiri aku selalu merungut dgn kehidupan sendiri , serba tak kena walau sebenarnya cukup lengkap -__- manusia mmg tak pernah puas kan? .. jd 'seseorg' baik hati bukakan akaun blog , dan mulalah aku gembara dlm dunia ini utk lihat kehidupan org lain - ya! melihat kekurangan org buatkan diri ini lebih mensyukuri apa yg aku miliki sekarang ;)

Tapi.. aku syak hobi paling gemari ialah melancong .. bila sebut je bab melancong/berjalan/holiday kemain dlm perut ni bagai ada rama-rama menari .. tanda ke happy-an :)

Dari zaman bujang aku suka berjalan! holiday! maknanya dari zaman belum tahu kewujudan dunia blog nih memang aku suka berjalan!  tak menjadi isu semata nak berjalan sebab nak jadikan entry dlm blog .. ohh my silap besar okey! .

Tapi..sejak dah kawin ..aktiviti berjln dah semakin slow sebab?  berkahwin dgn abg askar yg sentiasa busy.. nak keluar negara lg lah payah.. tp sekejapan je..ank masuk umur 5 bulan aktiviti me round kembali seperti biasa .. ank aku angkut! sebab tu bila aku bercuti luar negara suami tak joint..askar kan byk prosuder kalau nak ke luar negara..hmm leceh! lg pun aku dah biasa hidup berdikari tanpa suami jd no hal lah kan ;P

Nak gembira kenalah create sendiri tanpa bergantung dgn suami .. lainlah suami ko ada doplohpatjam oklah kan..mcm aku ni suami dikongsi bersama Negara jd kenalah redho dan tak tamak - Syukur kena kongsi dgn Negara .. kalau dgn madu ? ohhh... *petir*

Sebab tu istilah merajuk mmg takde dalam kamus hidup aku! contohkan..baru-baru ni kan family in law dtg dr Sabah..kami plan cukup punya cun..sekali 2 hari sebelum FIL sampai suami bgtau dia tak boleh joint nak bwk jalan-jalan sbb kena attend kursus! pftt geram tak? hmm aku ok jew janji bagi jer bajet pepandailah aku handle mereka semua ;) alah bisa tegal biasa ~

Time suami on misi kat Lebanon hari tu pun reaksi aku tak lah semeroyan mana bila dia bgtau kena on misi selama setahun! sbb memang aku tau situasi berpisah berjauhan ni akan aku lalui jd, bila tiba masa itu relakan jer . lgpun kan dpt elaun siapa tak suka ye dak ? huhu #mataduitan T__T

Ok, sambung citer holiday bagai nih.. telinga aku ni kan dah kebal dgn sindirian org bila isi jer form cuti mesti dengar suara sepoi-sepoi bahasa seperti ;

"nak cuti lagi lettew"
"membazir duit jew"

pastu adalah lg ayat-ayat yg tak sedap didengar dan dikomen .. ok ,takpe itu pendapat mereka .. tak boleh lah nak ubah diri kita semata-mata nak nampak hebat dimata orang kannn ~

fine,

beginilah..mcm ayat barisan ..jap aku nak scroll atas balik =P kedua tu..hobi ni terpulang pada individu jd utk
realisasikan kegembiraan hidup bagaimana..mcm aku, percutian  salah satu reward utk diri sendiri  .. gembirakan diri sendiri tanpa mengharapkan org lain bagi gembira  .. situasi pun jd mudah ..  taklah asyik nak sentappp je dgn suami huhuu


 Tembok China , Beijing

Jadi, ibadah dan bercuti adalah dua perkara yg berbeza ya sayang.. utk lengkapkan rukun iman tersebut biarlah menjadi rahsia :) kalau mampu sekarang juga nak jejak ..

 Lake Toba , Medan Indonesia

Bajet holiday atau backpacker holiday paling aku suka.. jimat , dan murah! yg penting kawan ada menjadilah pengembaraan tu nanti .. tapi kalau bawak family tak sesuailah nak ber backpacker bagai nih ..ohh suka sgt baca blogger yg aktif keliling dunia secara backpakers nih.. aku dpt rasa feeling yg mereka rasa!


salah satu hobi penulis ;)
kumpul magnet.

Brastagi , Indonesia

Sedikit tips kalau on holiday - part nak membeli ole-ole utk org terdekat biarlah se maksimum yg boleh.. paling penting ko beli sesuatu utk diri sendiri .. jgnlah dah balik bukak beg tgk-tgk brg utk diri sendiri takde tak ke sedih ~ maka, tiap kali melancong kenalah pandai pilih ole2 yg sesuai nak dibagi pd org2 terdekat..beli harga murah dan boleh dpt banyak! ini ikut pengalaman aku sendiri..
  
Entry panjang ini sekadar luahan hati dan kepuasan kepada penulis -tiada kaitan utk mana-mana pihak- jadi suka teruskan membaca , kalau sebaliknya pangkah saja.

:)

happy read ;)

3 comments:

(Lizz) http://haslizalizz.com/ said...

memang best bercuti...beleh release tension...tu lakan biler ader anak2 nikan banyak benda nak kena fikir...tambah anak2 kecik lagikan..nanti biler dah besar sikit baru ok kot boleh berholiday sakan,,,hoyehhhh

syariza09 said...

laa..nk gi holiday pon ada org dengki ke..dasyat tul dorang ni,x der keje lain gamaknya...asyik nk kondem jerr..suka tgk fm mammy yg penuh ngan fm obersi, cantik2 tu

ellynadyra said...

kita serupa, selalu kena tinggal laki, redah je kalau nk cuti, laki ada ke x sama je outcomenya! Aku suka FM gak tau!