Thursday, June 7, 2012

masak-masak

 Hari tu pegi nsk Selayang dgn mak..beli stok barang dapur sikit ;)
sedih okeh rmh aku tak de stok bahan masak :( hari tu masa kak Julie dtg tak dapatlah nak jamu dia masakan aku yg hebat tu :") kahkahh hebatlah sangat T___T
sorry kakJulie..sy promise balik Labuan bulan 8 ni sy masakan utk akk k :)
 
dengan RM80 brg yg dapat dibeli 
  • kentang seguni ( guni kecik tau bukan mcm guni beras =P) - share dgn mak
  • bawang seguni - share dgn mak
  • ayam gemok sekor
  • ikan sekilo - mak punya
  • ikan pelaling 4 ekor
  • kiub-miub utk sup 3 peket
  • telur 60 biji - share dgn mak 30biji sorang ;)
  • susu pekat setin
  • minyak 4 peket
  • sayur-mayur - carot,bunga kobis,sawi
  • beras
okeh ni je yg aku ingat brg berjaya di beli  =P 

jadi,dah ada bahan jangan mengader nak mkn kt kedai! 
balik keje sinsing baju marilah kita masuk kedapur ;)
owhh sebelum tu kt ofis aku dah siap2 google resepi ;)

over tau dahlah tak reti masak...sekali sekala ko nak masak menu cukup punya gempak =P
mangsa kajian eksperimen  mcm biasalah kalau tak abg askar tu sapa lagi kannn hehee
relaxxx dia dlm keadaan ok..dan selamat ;)

 ayam bakar in the house ;)
bahan-bahan yg simple - kalau ikut resepi pening mak! rmh aku mana ada bwg holad,rosemary bagai T__T jadi kita guna je bahan yg ada dlm peti ais - bahan yg di perap selama 5 minit ;
  • sos tiram
  • madu
  • sikit garam
  • kiub pati ayam
  • bater 
letak ayam tu dlm aluminium foil -  lepas tu bakarlah guna oven ;)
mana nak cari arang dik non..jd kita bakar je guna oven..menjadi jugak ayam bakar ko ;)
yang penting menjadi :D
 
 ok,fine..taklah hebat mana tapiii sekurangnya menjadilah jugak mengikut piawaian sendiri ;)
yg bulat2 tu kentang - bakar jugak..dah siap ayam baru bakar kentang tu ~

ayam tu di kawankan dgn coleslow :D
buat sendiri jugak ;P sebelum g kerja dah siap2 hiris-hiris segala bahan pastu sejukkan dlm petiais.
balik keje tuang je mayonis dan makan ;)

lepas ni banyaklah pic masakan dr chef kelam kabut kt entry blog nih ;P

happy read ;)

10 comments:

:: Mrs.Eady :: said...

nice ~

atty's said...

mesti sedap.. :)

inazamri said...

2 menu yg cukup hebat..homemade lg....

miloais milo said...

janji masak - jadik dan sedap
kira hoccay lah nok!

kakcik said...

Eh.. ok la tu. :)

Daddy Ziyyad said...

wakakaka..'ayam gemok' tu berapa kilo?

FnF Simple Life said...

salam kenal...kira byk jugak la dpt dibeli dgn 80hinggit tu kan...Alhamdulillah...brg pun makin mahal skrg kan

Bazilah (^0^) said...

mcm sedappp jer coleslow tu :)

maszmadi said...

salam kenal,

hurm x cukup bahan x per janji cukup rasa hasil air tangan sendiri... kan

syariza09 said...

wahhh hebatnya...siap main bakar2 ayam lam oven lagi.. pasni lagi hebatla masakan2 mammy, maklum la brg dapur dh penuh :)