Wednesday, November 16, 2011

Penyegar badan ;)

 Ingat dulu masa kecik-kecik..kalau balik kampung mesti demam..agaknya perubahan cuaca barangkali..pastu arwah opah sibuk cari serai wangi,daun beko rebus utk bg mandi..

Dulu bau jer daun-daun nih rasa alahaiiii pening semacam dan paling tepat tak suka! yelah masa kecik mmg payah nak mandi bagai nih..lagi2 benda tu utk tujuan ubat..mmg liat bukan main! hehee

Namun..masa merubah..bila dah tua ni teringat balik zaman2 opah melayan bila kita sakit hmm sgt syahdu..baik opah belah mak..opah belah ayah...layanan mereka sama je.. "pah...rindunya org pada arwah opah berdua :(" al-fatihah..

 Ok, inilah rupa serai wangi..daun beko yg di rebus utk di buat mandi..kalau dlm pantang mmg elok mandi daun2 herba nih...yg ni mak yg buatkan utk mamy&anak sebab masa balik kampung haritu kami dua beranak demam =P merasalah kami dua beranak mandi daun-daun herba yg sgt segar nih. terima kasih mak :) mak amik kt sekitar kawasan rmh pusaka opah..situ mmg banyak daun2 nih..

..sekarang bau je herba2 ni sukaaaa sgt...terus teringat zamn kecik-kecik~

 Lepas mandi terus hmm nyaman...teruslah ank bujang melawat-lawat pokok-pokok yg ada kt luar rmh :)
putik buah moktan dah lebat..bulan depan masak lah buah moktan nih ;) *tak sabar nak mkn*
 Budak busyuk masyam nih..kalau demam mamy sgt risau :( tak mo demam-demam selalu ya sayang.. nnt mamy susah hati.. tp tulah..budak nak membesar mmg begini..kejap selsema..kejap itu ini...kita dulu pun sama.. cuma tulah...mamy kena kuat utk hadapi bila tiba masa-masa sukar itu~



happy read ;)

12 comments:

ratusiput said...

mmg pun nak2 ubat periuk mak ai mmg tak akan minum.plg simple pun air kunyit se lepas beranak.3 hari 3 malam teringat2 dia punye payau.

Mimy Hamid said...

nak jugak mamy...baru tau daun beko ni..susah dapat ni...kalau ada nak buat mandi dlm pantang nanti..kalau boleh la..yer

mamyharraz said...

ratu: mmg teringat2 sampai skrg kan..tp tulah kena gak telan sbb nak cepat baik..

mimy:daun2 ni kutip kt kpg..insyaallah kalau ada rezeki lebih boleh di kongsi bersama :)

syariza09 said...

ada lagi ekk...tringin nk kutip & rebus sendiri herba2 ni....mmmmm....mammy citer jer dh rasa nyaman

munna said...

masa pantang mmg suka mandi herba ni pagi2...segar je rasa badan...

mamaNoriz said...

takpe mamy, demam sket tu baisa dan itu tolong kuatkan antibodi mereka...

sya suka mandi daun tau.,
rasa segar jeee

Pepel BoNda AmaNi said...

teringat masa dalam pantang hari tue..hari2 kena mandi air rebusan sampai abis pantang...

Riri Yoorin said...

waaah ni kat kundang ker mamy

mamyharraz said...

sya: mmg segar jer bdn lepas mandi daun2 herba nih :)

munna:kann sy pun suka :)

mamanoriz:setuju dgn awk..betul tu demam sikit tu biasalah kan utk kuatkan antibodi depa :)

bonda: dlm pantang dpt mandi herba2 ni mmg owsem kan :)

cikriri: ni bukan kt kundang,tp kat lenggong perak :)

Cik Ina Do Do Cheng said...

petua sama ngan MIL cik ina cina, dia pun buat air rebusan cam ni masa cik ina dlm pantang.tak tahu plak time deman boleh buat cam ni. info menarik ni.

mamyharraz said...

cikina:petua ni utk sejukkan suhu kita rasanya time demam mandi herba2 ni nyaman je :)

Softtouch [Hanim] said...

betul kak bila mandi bdn rasa segar je...sy mandi air tu masa dlm pntang...ari2 sy mandi ngan daun serai wangi tu...wangi je...suka!