Tuesday, April 17, 2012

Kisah aku & masakan..

 Secara tak sengaja dan disengajakan aku buat album kt facebook letak menu-menu yg berjaya dimasak ;P sekali pandang mcm woahhh bukan main rajin lagi ko  kannnn..

okey,relax..jangan tertipu sebab aku bukanlah teror dan rajin sebenarnya..kalau org rajin & teror masak mesti menu dia melimpah ruah dan tak de masa nak amik gambar setiap kali masak hehe kiranya haku ni mmg jarang masak tu sebab gian..asal masak amik gambar..asal masak amik gambar hewhewww ~ niat nak menunjuk pun tidak sama sekali...hanya sekadar suka-suka...kata ruang sosial kann jd gunakanlah ruang sosial tu utk diri sendiri tanpa mengaitkan sesiapa melainkan diri sendiri ;)

Selama 27 tahun duduk dgn mak ayah..masak nasik pun asyik gagal! terlembiklah..terkeraslah.. bayangkanlah...nak rendam teh pun terkial-kial tak tau sukatan gula..sebabnya? semua mak yg buatkan..bukan tak nak berlajar tp dah duduk dgn mak terlebih manja dan lemaklah kann ;P baru ckp nak masak itu ini..bila balik je dr kerja tgk-tgk mak dah sediakan..lg pun dapur mak sempit..jadi takde maknanya nak masak sama2 kalau hari raya tugas aku mak suruh potong2 bwg set-up2 benda..tau2 rendang dah jadi..huhuu..untung ke tak tak tau lah...

masa zaman tak kawin mmg bestlah..tp ko dah kawin tak reti buat mmg masak lah ko! hehe tp janganlah malas okey? belajar. tak tau tanya...call mak tanya resepi ;P hehe tp aku ni jenis lain..tgk bendalah nak tanya menu mak..setakat menu pelik2 pegi tanya mak mmg cari nahas lah kan ;)

mak ai garang okey huhuu nak tanya resepi biar yg logik dan dia biasa buat ;)  dan skrg mak pun tak sangka anak dia yg femalas lipas dan tak pernah kenal rempah ratus dah boleh masak walau rasa hasil masakan tu tak sesedap mana hehe -_-

cara mudah google je resepi tak pun tiru je resepi kwn blog/fb hewhew

:)

 jom tgk menu sabtu lepas ;)
 resepi diambil dari fb mamagee  :)

Sedap sgt..letak sebeban cili api pastu gabungkan dgn petai bulat-bulat *lap ai lio* 
suami mmg alergik dgn cili api tapi ada aku kesah HAHA kengkadang kita kenalah layan tekak sendiri jugak kannn ;)
 Okey...tak nak jadi isteri kejam..ada buatkan dia sup tulang ni ;)
tapi sambal bilis petai tu pun dia ada rasa..takdelah pulak komen apa tp oklah tu boleh biasakan diri :D

tentang suka masak ni bukanlah *sukamasak* sbb nak dpt pujian dr suami atau apa2 tp lebih utk kepuasan diri sendiri ;) lagipun laki ai tu mana reti nak puji-puji..sedap dia mkn..tak sedap pun dia makan..huhuu dan diri sendiri pun tak suka nak merajuk-rajuk kalau suami tak mkn atau ckp tak sedap hehe yg aku tau masa akan dtg nak masak dan masak lagi :D

Happy tgk family sendiri makan hasil air tangan sendiri :)

happy read ;)

19 comments:

:: Mrs.Eady :: said...

hahaahhaa..kelakar la!
same la amat amat la jarang masak ni haaaa..... :)

atty's said...

yati.kejam tau..tadi sup tulang
lor ni sambal ikan bilis + petai mmg feveret kty ni..

sila post laju ye kat kty..hahhahhaha

IDAZS said...

sedapnya ikan bilis + petai. terliur!

Pepel BoNda AmaNi said...

klu ganti petai ngan kacang buncis bleh??? kekekekek xmakan petai lorrr....memang kan...klu dok ngan mak..semua benda mak yang buat.. (memasak la..)...sama la kita mamy...

Mimy Hamid said...

bravo mamy praktis make perfect gitu..mamy macam sy la..sama je peel nya...hihi bab masak suka nak cuba kadang walau ke latu..ahh redah jek..tak cantik ke hapa pedulik


p/s: maaf mamy ..tarikh baru besday kakal tak dapt join...28-229 bercuti ke Cameron Highland ..frustnya :((

mamyharraz said...

mrseady: ok,ada pun geng hehe sbb jarang msak :")

kty:takmo pos tp nak hantar byhand kt kty :) hehe

idazs: mmg sedap.:")

bonda : kalau nak ganti apapun boleh..tak boh petai pun sedap jugak ..tulah kan bonda..mak kita mmg super mak..

mamyharraz said...

mimy: betul tu rasa tolak tepi janji kita puas dgn apa yg kita masak..

alamak frust jugak :( k takpe nnt
mei kita set time utk dating .

-Sara- said...

tepuk tgn kuat2 utk akak! hehehe

lama xmkn sup tulang! nak masak gaklah nnti :)

Fieza79 said...

bagus2...masak sendiri lg best..tp bila dtg malas alahai..dapo tak berasap seminggu...jgn tiru mcm fieza tau hehee...

♥cikmOt♥ said...

rajin mamy masak...telan air liur nengok sambal petai tu...sob sob...

syariza09 said...

Sama ler kita
.ok la tu, drp tak tahu, jadi tahu. yg best leh buat menu yg kelasss gitu dan x sangka lak kita leh wat kan kan kan ;)

miloais milo said...

wahhhhhh!~ sambal bilis petai... goreng2 gitu aje ker?? ke bersambal bagai??
bak mai resepi nokkk...!

boleh cuba buat hujung minggu nanti...

mamyharraz said...

sara : jom memasak! hehe

fieza: ni kena angin rajin..cuba angin malas hmm tak kuasa nak ke dapur hehe

cikmot: rajin bila time lapar hehe

sya: kann..setuju sgt..mmg tak sangka boleh masak hehe :)

miloais : bwg merah/putih,cilipadi,belacan tumbuk goreng pastu mckkan ikan bilis & petai.goreng dan siap

rasp said...

kita lebih kurang sama jer sis...
masa muda remaja dulu i stayed dgn grandparents and aunties...
so dorang settlekan...
so memang tak amik pot hal2 dapur...
nak kawin baru lah terkial2 blajar pesiang ikan bagai tau...
then now...syukur alhamdulillah..
leh gak ler masak yg tak sakit perut hehehehehehe

ieda said...

semuanya bermula dengan x pandai dik .. bila dah belajar , hari ke hari salah silap , kurang itu dan ini ,

akhirnya berjaya menambat selera org tersayang .. same goes to our moms kan .. dari awal x tahu , tapi hari2 masak baru lah pandai ..

thats why org tua2 cakap masak walau x sedap ... lama kelamaan akan sedap di tekak org yg kita sayang ! ...

munna said...

klu sambal petai munna mmg suka pakai cili hidup....

ratusiput said...

sokong statement yg atas2 tu.sama ngan ratu la dr kecik sme mmg mak yg siapkan.mak dtg umah ratu pun mak yg masak.camne.ehehe.bukan taknak buat tp mak yg dah biasakan kita ngan sme dah siap...kira skang ni...masak utk anak n suami lepasla ratu...nk masak sedap2 n banyak2 tu mmg failed..

Softtouch [Hanim] said...

mmg bahagia kalu masak utk family....bila dah kawn ni kenelah tnjuk skill masak kan..kalu x sian suami n anak2...mesti sedap punya kak sbb masak dgn perasaan kasih syg heeeee

mama ieqa said...

dulu dok ngan mak memang balik jew buka tudung saji soruuu... skrg balik kalo x masak x makan la ko... ahahhahaha tp sup mamy nampak sgt sedap....