Tuesday, July 10, 2012

Kenduri Kesyukuran @ Kpg Gelok Lenggong Perak

Syukur Alhamdulillah niat kami yg lama di hati sudah pun di tunaikan pada awal June hari tu dengan adakan kenduri - Syukur Ya Allah kerana permudahkan urusan niat kami sekerluarga :)

Niat bersama di gabungkan dgn adik beradik ayah.. kebetulan pihak kami ada rezeki lebih jd kami sepakat utk sama-sama berkumpul dan adakan kenduri di rumah pusaka peninggalan arwah opah :)

Semua urusan kenduri ayah dan ciklan (adik ayah) jadi tulang belakang - dan kami semua follow je apa yg sudah di rancang sebulan sebelum majlis.

Menu hari kenduri maklang ,cikana,cikani dan mak yg sediakan - bahan-bahan masakan pula dpt bantuan dr jiran sekampung ;) Alhamdulillah meriah sgt..

Aku biasalah jadi juru foto 2 hari berturut-turut ;P jomm tgk majlis hari tu ;)

 Kambing - hadiah mamy &baba utk Harraz Haikal :)

 Sejak baba balik dari lebanon baru ni dpt buat kenduri..
yelah hari biasa ada je hal..asyiklah tertangguh.
Lega dapat juga selesaikan :)
 Terima kasih semua yg tolong :)
nampak tak sapa yg intai intai tu =P
 baba lah yg paling sibuk hari tu..
 mandur ;P
atok
 baju merah suami cikngah..pun bertungkus lumus utk majlis hari tu..
 LOVE
 Semua bahan asas kebanyakkannya guna yg segar-kelapa dr pokok sendiri ;)
tapi nak kena rajinlah kan ;)
 Koboi ;P
 yg tolong potong2 bawang ni pun bukan org lain..sedara terdekat yg berjiran dgn arwah opah..
jadi kam memang rapat dgn depa semua ;)
 Masak mmg 100% family kami sendiri..
wahh kemain org baju belang dok kacau kari ;P

MakLang (adik ayah) master chef ;)
menu hari majlis semua resepi Maklang..dan semuanya sedapppp..
 Mak..org kuat majlis ;)
 masak guna kayu api..
rasa dari hasil masak guna kayu api ni sedap sgt!
 CikLan (adik ayah) & CikAna (isteri CikLan)
 boboiboy ;P
 si gemok dan si kurus T__T
 kat dapur pantau lauk hehe
 Doa di baca tanda majlis bermula.
Bila berkumpul ramai2 begini terus rmh arwah opah berseri..
sayangnya kt rumah ni..sebab tu aku tak pernah jemu balik kampung..
 Pak mertua dan menantu-menantunya ;)
 Harraz dan sepupunya ;)

Orang lelaki makan dalam rmh...perempuan pula dah sediakan khemah kt luar tp kalau nak mkn sama2 pun tak de masalah..saja ayah buat mcm ni sbb nak semua sekali harung masuk dlm rmh mana muat.

EDIT : kalau ikutkan biasa mmg perempuan duduk dlm rmh dan lelaki kt khemah..tapi disebabkan ahli jemaah baca-bacaan doa panjang sebab tu habis bacaan doa depa terus makan kt dalam rmh ;) tapi tak semua..ada jugak pihak lelaki mkn kt luar khemah..ikut kesesuaian masaing2 

Bahagian atas rmh ni belum di baik pulih sebab tu tak guna ruang yg atas tu..

Berakhirlah majlis penuh Kesyukuran kami -Insyaallah ada rezeki lebih bolehlah buat lagi nanti- :)

happy read ;)

22 comments:

bunga_rose said...

terbalik la plak..klu tempat bunga, lelaki kat khemah, pempuan makan dalam rumah ihhhhi...

bestnyee lauk kenduri kan.. rase dia lain macam sedapnye

lieyalatif said...

wahhhh meriah...gotong royong masak hah...suke lieya tgk kak...ye laa skrang ni sume dok bercatering jek...bile tgk gambar akak ni tingat kat kampung lieya....meriah..seronok ....gotong royong masak juadah heheehe....mmg tradisional betul laaa org kate.....

ros_reeza said...

memang seronok kalau buat kenduri, bergotong royong macam ni... meriah je rasa..

A'a..selalu perempuan kat dalam lelaki makan kat luar :)

fiza said...

Meriahnya, seronok dpt berkumpul ramai² ☺☺

atty's said...

kty paling suka kenduri..sbb leh jumpa sanak sedara..

owh kt tmpt kty pun .lelaki kt khemah..perempuan dlm umah..

tp maybe kt tmpt yati,sbb lelaki baca doakan ..jadik terus kat umah

miloais milo said...

memang best kalo kenduri masak sendiri - gotong royong ngan adik-beradik - sedara mara dan jiran...
rasa lebih mesra dan lebih berkat....

Wanieys said...

seronok tgk meriah jer..best kan buat kenduri gotong royong mcm tu hihi

-Sara- said...

seronok buat kenduri kesyukuran ngan family n org kg kan..meriah jee..plg best dpt mkn dging fresh! hehe

kakcik said...

Seronoknya masih ada kampung untuk dikunjung...

AiNuN FaUzI said...

Kenduri mcm ni memang seronok kalau bergotong royong dgn ahli keluarga kak... Terus teringat mase teh kawen aritu... Heheheheh....

Daddy Ziyyad said...

mak lang sekali taste kuah, dari senduk terus! haha

Rasp said...

bestnya suasana kampung cenggini sis...
i rinnnnnnddduuu sgt suasana cenggini....
my big famili semua dah berhijrah dok bandar...
so memang dah tak merasa ler....
tapi w'ouls still close lah...
cuma takde lah rewang2 gini...
untungnya u sis...

syariza09 said...

rindu ngan gotong royong mcm ni. dh lama x merasa lauk kenduri kg..ni kenduri aqiqah yerr

LiYa HaNiF :: said...

seronoklah harraz ye ramai sepupu2 dia ada...

atuk said...

Assalamualaikum Mamy

seronok nyer berkumpul saudara mara

terima kasih mamy dan baba

munna said...

alhamdulillah...majlis berjalan lancar.... bila kenduri kat kg seronok bila ada rewang...terjalin silatrurahim

maszmadi said...

sonotnya dapat dok umah kampung gini, ngan kenduri kendara sume pakat2 tolong kan.. kat bandar dah xder dah, main katering jerk.. huhu

azievee said...

Masih ada amalan gotong royong ekkk...best nyer...

ellynadyra said...

amboi mk lang.............terus dari senduk! Seronok kenduri gotong royong camni, suasana plg susah nk dpt zaman skang

Mama Gee said...

seronoknyaa...lamaa x berkenduri mcm ni le...rindu plak dgn kemeriahannyaaa

ariana said...

Nampak meriah sgt..bila semua ahli keluarga dan jiran buat kerja bersama mmg seronok..dpt menambah kemesraan lg..:))
tkg ambik gambar pun bagus..pandai ambil angle dan post yg sesuai..hehe

Softtouch [Hanim] said...

meriah kak....suka sgt mcm ni gotong royong pastu plak masak guna kayu api mmg terbaik lah...

alhamdulillah dah selesai niat akak....semoga terus dilimpahkan rezeki yg lebih lps ni..amin